
Litt reisefeber. Lettelsen når en er kommet gjennom innsjekkingen og sikkerhetskontrollen. Sitringen når en kommer til avgangshallen der TaxFree-shoppen, O’Leary’s og utsikten til flyene er. Den følelsen en får når avgangen annonseres over høyttaleren og man går til Gate. Ombord i det moderne flyet og sikkerhetsbeltet er på. Man har taxet til enden av flystripen og kjenner at flyet dreier 90 grader mot sør. Så hører man lyden og kjenner suget… Take Off!
De aller fleste innbyggerne i Mosseområdet har et forhold til flyplassen på Rygge og mange
husker nok støyen fra både Hercules og F16 den tide det var militær lufthavn. Det var et relativt dagligdags syn å møte på uniformerte soldater som avtjente verneplikten sin på Rygge og det var helt vanlig med militære kjøretøyer på veiene i tillegg til de øvelser som ble holdt i området. Men i 1997 ble det foreslått at det burde være sivil rutetrafikk fra Rygge flystasjon og den 19. november 2004 var konsesjonen på plass.

Flyklubben for flyentusiaster har et område tilrettelagt hvor de har egne hangarer til de gamle småflyene sine. Her sameksisterer de med den sivile lufthavnen gjennom et fastsatt system. Alle som tar av her må få tillatelse fra tårnet for å komme opp i luftrommet. Tillatelse blir enten gitt, eller de må vente dersom det kommer et rutefly inn for landing eller take-off. MLR eventyret begynte med Norwegian og på åpningsdagen var både Bjørn Kjos og Olav Thon på flyplassen og klippet snorer.

men også ved flyplassen sitter de i kafeen bare
for å se på flyene.
Foto: Bent Stoa
I 2008 hadde de 16 reisemål , men så forsvant flere av disse utover året og det var da at MLR inviterte Ryan Air inn i bildet, noe som skulle vise seg å bli et bra valg. Men det er ikke til å stikke under en stol at denne lille private flyplassen har slitt sine kamper mot statlige regulativ. Her har politikerne på Østfoldbenken ved Stortinget gjort en fabelaktig jobb for tilrettelegging av like vilkår konkurransemessig kan markedssjef Silje Thoresen ved lufthavnen fortelle oss. Ryan Air er faktisk det største lavprisflyselskapet i Europa, med den nyeste og mest moderne flyflåten. I tillegg har de nå mange nye fly på vei inn. De ‘gamle’ flyene blir byttet ut etter bare noen få års drift. Det går på antall flytimer og gjøres av sikkerhetsmessige årsaker, forteller Thoresen. De er et internasjonalt selskap med mange baser i Europa og hovedbasen i Irland. De har ansatte fra alle europeiske land, også flyverne er fra alle land i Europa.
– Det er mange norske faktisk, skyter hun inn. Mange av besetningsmedlemmene bor i området, noen helt siden 2009. Personalet er lenge i Ryan Air men noen skiftes regelmessig ut til ulike baser, for så å opparbeide seg bred internasjonal erfaring. Lønna justeres i forhold til basen de bor, hvorvidt det er et høykost eller lavkostland.

Det irske selskapet har tidligere vært kjent for å være veldig strenge mot passasjerene, men har nå innført en mye mer kundevennlig tilnærming. Mye av dette har de lagt inn i sin nye nettside som nå skal være superenkelt for brukeren. Det vi ser nå et mye vennligere Ryan Air. – De tilbyr en lav pris på et godt produkt og på punktlighet er Ryan Air best, sier Thoresen bestemt. – Sier du at RA er dårlig nå, så følger du ikke med. Flyselskapet har også de største basene i Norden. Inntil fem fly står parkert her på sommeren forteller Thoresen. Hvis Ryan Air ikke hadde etablert seg i Rygge i 2009 hadde det ikke vært noe flyplass her.
Norwegian har også base her, og er i stor grad Spaniafokuserte med ruter til bl.a. Alicante, Gran Canaria og Malaga. En ting som kjennetegner Ryan Air og Norwegian er at de har ensartede fly. Dvs. at de kan ha én type sertifiserte teknikere i stedet for mange, dermed blir kostnadsbildet bedre.
Det er 450 ansatte som er involvert i det daglige virket på MLR, noe som gjør denne lille sivile flyplassen til den største arbeidsplassen i området. Og nå skal vi få et innblikk i hvordan en flyplass fungerer, hvorfor sikkerheten er så høy og alle de regler vi som passasjerer må forholde oss til og gjerne irriterer oss over. Vår egen guide for dagen er markedssjef Silje Thoresen, men før vi kan komme på innsiden må vi sjekkes inn og sikkerhetsklareres etter alle kunstens regler.
Flyplassen er bemannet hele døgnet og det er nokså stor bredde i personell på en flyplass. Det er alt fra serveringspersonell til toll, politi og drivstoff personell, flygelederne i tårnet fra Avinor, teknikerne, catering, renhold, buss/ taxi, tog m.m. I terminalen er det parkering og bilutleie, mens handlingselskapet tar seg av innsjekk, servicesenteret og boarding. Så er det Securitas som har det overordnede ansvaret
for overvåkning av alt som skjer i terminalen og som skal passe på og ivareta sikkerheten til
passasjerene.

BRP som er en forkortelse for brann, redning og plasstjeneste, er ansvarlige for flere ting. De er viktige for å holde en trygg og åpen flyplass. De skal holde rullebanen ren og foretar inspeksjon etter vilt og fugler eller annet som kan forstyrre. Fugler som befinner seg i luftrommet til rullebanen når et fly skal ta av eller lande, blir skutt. – Om det er elg innafor gjerdet, må alle flyene sirkulere i lufta, til de sier det er klart, forklarer Thoresen.
Om vinteren går det mest på måking og salting. BRP skal hele tiden påse en klar bane for takeoff og at det foreligger en god bremselengde. Det er også til enhver tid et beredt brannpersonell som kan være tilstede med et stort korps i løpet av 90 sekunder. Personalet i tårnet holder orden på flytrafikken, de gir tillatelse til å ta av og lande og holder til enhver tid et våkent øye med radarer som viser hvor andre fly er. Farris kontrolltårn på Røyken f.eks. kontrollerer et lag og Rygge et annet lag. – Mye av jobben er faktisk manuell i kombinasjon med automatikk, kan Thoresen fortelle oss.
Ute på rullebanen er det et mylder av diverse ‘dingser’ som hver har sin tekniske funksjon. Det er en hel masse navigasjonslys som et lyssystem av farger og koder, landingslys, et eget ILS* belysning, m.m.
*Instrument landing system, på norsk Instrumentlandingssystem, som er et system som sender ut signaler som gir luftfartøy presis navigasjonsinformasjon for innflyging til en rullebane for landing. Systemet var opprinnelig utviklet for landing i dårlig vær, men brukes nå stort sett alltid, uansett værforhold.
(kilde: Wikipedia)
MLR har klaring for kategori 2, hvilket betyr at de har mulighet for å drive i nokså dårlige forhold, som tåke, vind, crossvind etc. Faktisk kan fly på andre flyplasser be om å få lande på MLR dersom værforholdene ikke tillater dem å lande på sin egen destinasjon eller base.

Ved Rygge kjøres det lavprismodeller, dvs. at flyet skal være minst mulig på bakken. Bakketiden skal helst ikke overstige 25 minutter før flyet er oppe i lufta igjen. I løpet av den tiden skal ankommende passasjerer ut av flyet og bagasjen deres av. Det være rengjort, fylt opp med mat og drikke og den tekniske kontrollen være foretatt, drivstoff skal fylles for neste tur før nye passasjerer kan sjekkes inn med sin bagasje.
På sommerstid er det 15 avganger på det meste på én dag. Dette starter gjerne rundt halv fire tiden på morgenen til omlag ett på natta. På en god sommermåned er de oppe i 200 000 passasjerer hvorav 63% kommer fra Oslo området og 20% fra Østfoldområdet. Resten er svensker, men også passasjerer fra Buskerud, Telemark, Trøndelag og Nord-Norge. Trøndelag har lite direkteruter fra Værnes, så de kjører heller hit fremfor å bytte fly. Også er det kanskje noen som synes at Gardermoen blir litt stort.
De lokale er veldig trofaste mot flyplassen sin og reiser helst herfra, forteller Thoresen. – De sjekker først med Rygge om deres reisemål går, hvis ikke bestiller de fra andre flyplasser. Når du ankommer flyplassen og skal sjekke inn blir bagasjen kontrollerer om den veier for mye før den blir sendt ned i bagasjesystemet, hvor de har en del scannere. Her blir bagasjen og innholdet kontrollert om det er noe som utpeker seg. Ofte er det en kombinasjon av stikkprøver eller at det slår ut på en eler annen
alarm.

Det er 3 kontroll-nivåer, den siste er at vi åpner og sjekker ved mistanke. Men de fleste går bare rett gjennom, forklarer Silje. Etter dette havner bagasjen din i sortertings binger. F.eks. i London båsen eller Milano båsen og derfra lempet opp på traller. Trallen går så til sitt destinasjonsfly hvor en person sender bagasjen inn på båndet som går inn på flyet og inne i flyet sitter det en annen og tar i mot og fordeler lasten jevnt. Dette er veldig viktig for drivstoff forbruket og balansen i flyet. Og det er nettopp derfor det er så nøye at bagasjen din ikke veier for mye. Så nå vet du det!
Det er veldig mye sikkerhet knyttet til flyplasser og flyreiser og det er vel flere enn oss som har irritert seg over at det ikke engang er lov til å ha med seg en flaske med vann eller brus om bord. Men det er faktisk en veldig god grunn til dette. – Årsaken er at det finnes flytende sprengstoff og dette er ikke noe vi ønsker at noen skal få anledning til å smugle om bord, forklarer Silje Thoresen. – Også visse typer pasta fordi noen kan forsøke å gjemme sprengstoff i tannkremtuber medbrakt på fly. Bagasjen din kan bli
‘sniffa’. En analysemaskin vil gi beskjed om bagasjen har vært i kontakt med noe sprengstoff.
Både hos Norwegian og Ryan Air har du lov til å ha med ti kilo håndbagasje. Du må få plass til alt som inneholder væske i en pose som rommer én liter. Posen får du ved sikkerhetskontrollen på flyplassen. Ingen enheter i posen kan inneholde mer enn 100 milliliter. For at du skal kunne vedlikeholde sminken din på turen får du med deg både hudutjever, hudkrem, foundation, neglelakk, lipgloss, eyeliner og parfyme.
Men før du hytter med neven til sikkerhets personalet kan vi opplyse om at det faktisk er Luftsfartstilsynet som setter disse reglene i Norge, og over dem et annet overordnet organ som bestemmer den helhetlige sikkerheten. De stiller veldig tøffe teknologiske krav til sikkerheten. Vi har helt enkelt et langt større terrorbilde å ta hensyn til i dag, forklarer hun. Og det er for alles sikkerhet!
Så er det den hersens tiden som du MÅ være på flyplassen før flyet ditt går. Thoresen forklarer at det først og fremst er for at passasjerene skal ha en behagelig reise. – Det er gjort pulsmålingstester som bl.a. viser at når folk må stå i kø, stiger pulsen. Ved innsjekking, kan det hende at du blir tatt ut i ekstra kontroll, da er det bra at det er tid til dette slik at avganger ikke blir forsinket, informeres vi.

Har du noen gode råd til reisende Silje?
Vær forberedt, det viktigste er pass og billetter. Sørg for at passene er i orden, at de faktisk er med. Nødpass kan skaffes, men det tar også tid og kan koste deg turen om du har beregnet for liten tid. Når du reiser med barn, så sørg for underholdning til barna. Drikke og en liten matbit uten for mye sukker. Igjen, vær ute i god tid, det skjer alltid uforutsette ting med barn.
Ankommer du i bil, finn rimeligste parkering. Vær kollektivt ute i god tid, legg inn et kvarter til hjulskift.
Etter innsjekk, vel inne på den andre siden, når du og dine er sikkerhetsklarert og bagasjen er sendt av gårde på bagasjebåndet, så kan du senke skuldrene og nyte av de butikker, kiosker, mat og drikke. Her kan du kose deg og få ned hvilepulsen. Her finner du bl.a. O’ Leary’s, en skikkelig amerikansk sportsbar med et typisk irskamerikansk tema med brunt og grønt interiør og storskjermer som viser sport. Veggene er formelig tapetsert i bilder av sportsidoler fra New-England lag som Boston Celtics.
Et av bildene henger opp-ned, forteller Silje med et lurt smil. Det er en greie på alle O’Leary’s puber rundt omkring i verden.
Så forbered deg godt, møt opp i gooood tid med et smil og se deg rundt neste gang du skal ut og reise. Betrakt alle de ansatte på flyplassen som styrer rundt som flittige maur for å gjøre din flyreise så sikker og behagelig som mulig. Vi er utrolig heldige, som i tillegg til alt det andre fine som Mosseområdet har å by på, også har vår helt egen sivile flyplass som står beredt til å frakte frosne Mossinger til varmere steder langt vekk, slik at de kan komme tilbake igjen og være takknemlige for alt vi har her.
Vi som er så heldige å bo i Mosseområdet, kan virkelig skilte med at vi har kort vei til langt
vekk, selv om det er et annet flyselskap som ikke har basen sin her som fant opp det ordtaket.
Sjekke avganger og ankomster?